(ریزش موی سکه ای ) از تشخیص تا درمان

راه اندازی آشپزخانه صنعتی

(ریزش موی سکه ای ) از تشخیص تا درمان

۱,۵۶۳ بازديد

(ریزش موی سکه ای ) از تشخیص تا درمان

آلوپسی آره‌آتا یا ریزش موی سکه‌ای در واقع یک نوع بیماری خود ایمنی در بدن انسان است که بر اثر آن فولیکول‌های موی شما از بین نمی‌روند، اما بدنتان مو‌ها را اضافی تلقی می‌کند و تیشه به ریشه‌شان می‌زند.

در ۳۴ تا ۵۰ درصد موارد و حتی گاهی تا ۸۰ درصد موارد می‌بینیم که تا ۱ سال پس از شروع بیماری، موها مجدد رشد خواهند کرد.

 

یکی از عواملی که در زیبایی افراد سهم بسزایی دارد، موهاست. موها معمولا زیبایی خاصی به چهره انسان می‌بخشند و به همین دلیل است که در طول زندگی باید مواظب آنها باشیم. اما گاهی درطول زندگی، بیماری‌های یا مشکلاتی پیش می‌آید که مانع زیبا به نظر رسیدن موها می‌شود.

 

آلوپسی آره‌آتا یا کچلی سکه‌ای یکی از همان بیماری‌هاست که  با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج) درباره علل و راه‌حل آن گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

درباره کچلی سکه‌ای برایمان بگویید. افراد چگونه دچار این بیماری می‌شوند؟


اسم علمی این بیماری آلوپسیا آره‌آتاست که به آن ریزش موی سکه‌ای هم می‌گویند. این اختلال در واقع یک نوع بیماری خودایمنی در بدن انسان است که بر اثر آن فولیکول‌های موی شما از بین نمی‌روند، اما بدنتان موها را اضافی تلقی می‌کند و تیشه به ریشه‌شان می‌زند.

 

متاسفانه هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما در قدیم باور بر این بود که عفونت‌ها عامل بروز آن هستند که امروزه این نظریه رد شده است. گذشته از این، برای اینکه درمان درستی برای بیماری‌تان پیدا کنید، ابتدا باید نوع آن را تشخیص دهید. اگر ریزش موهایتان با خارش، سوزش و تورم همراه باشد، در گروه مبتلایان کچلی سکه‌ای قرار نمی‌گیرید.

 

درست است که اسم این بیماری کچلی سکه‌ای است اما مقدار ریزش موها ربطی به اندازه سکه ندارد و همیشه محدود به میزان اولیه ریزش نمی‌ماند. به عبارت دیگر، شاید وسعت ناحیه کچلی ابتدا کم باشد اما ممکن است بعدا گسترده‌تر شود و حتی تا کچلی کامل هم پیش برود که در این موارد درمان دشوارتر می‌شود.

 

از سوی دیگر، کچلی سکه‌ای فقط روی سر ظاهر نمی‌شود و ممکن است ابروها و مژه‌ها را هم کچل کند. ریش و سبیل یا دیگر نقاط بدن هم از این بیماری در امان نیستند.


 علائم خاص این بیماری چیست؟


در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی‌شکل به‌طور ناگهانی و بی‌خبر در سر یا ریش ایجاد می‌شود؛ یعنی بیمار متوجه ریزش مو در حمام یا هنگام شانه کردن نمی‌شود و از آنجا که معمولا با سوزش، خارش و درد همراه نیست، از این طریق هم به‌وجود آن پی نمی‌برد و گاه تا مدت‌ها از آن بی‌خبر می‌ماند.

 

گرچه این بیماری اغلب بدون علامت است ولی گاهی بیماران پیدایش لکه‌های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس می‌زنند. شکل طاسی به صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل است.

 

به همین دلیل به آن طاسی سکه‌ای‌شکل یا لکه‌لکه می‌گویند. اگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد، آن را ریزش موی سکه‌ای محدود می‌گویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه‌ای و تورمانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل می‌شود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب می‌ریزد که غالبا علامت خوبی نیست و خبر از پیشرفت بیماری می‌دهد.

منبع:سایت خبری برترین ها

درمان خانگی ریزش مو

درمان های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری دارند و هیچگونه تضمینی برای اثر بخشی در آن ها وجود ندارد، اما استفاده از آن ها بی تاثیر هم نیست. برای درمان ریزش مو و یا هر بیماری دیگری باید بدانید مهمترین مسئله و بهترین درمان این است که شما استرس های حاصله از مشکل بوجود آمده را دور کنید و اعتماد بنفس خودتان را از دست ندهید. به هرحال این مشکلات ممکن است برای هرکسی بوجود آید و تنها شما نیستید که با آن دست و پنجه نرم می کنید. پس با امید و باور به حل مشکل و درمان ریزش مو کمک زیادی به خود برای کسب نتیجه دلخواه خواهید کرد.

درمان ریزش مو با عسل

برای درمان های خانگی اکثر بیماری ها از عسل استفاده می شود. خواص بی نظیر عسل همیشه می تواند راه چاره ای باشد برای بیماری ها و مشکلات ما. می توانید برای پر پشت تر شدن موهایتان از ترکیب عسل با روغن زیتون و یا روغن بادام تلخ استفاده کنید. هرکدام از این ترکیب ها را می توانید نیم ساعت قبل از حمام روی سر خود گذاشته و سپس دوش بگیرید. عسل باعث حفظ رطوبت موها می شود.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.